FAQ

Vi håber at du her kan få besvaret nogle af dine spørgsmål. Husk også at se vores ladeguide. Skulle du stadig have behov for rådgivning, så kontakter du os her.

Som udgangspunkt kan biler fra disse mærker lade på alle ladebokse, også 11kw og 22kw bokse.

Men biler fra disse mærker kan på nuværende tidspunkt maksimalt modtage 7,2kw (32A 1-fase) fra en alm. hjemme ladeboks. Dette er en begrænsning i bilen, som skyldes dette.

Du skal som ejer af disse biler gøre dig klart, om du vil lade med 3.7kw (16A – fase) eller 7,2kw (32A 1-fase).
– Vil du oplade med 3,7kw køber du blot en boks hertil. Vi anbefaler dog en 11kw boks, som en fremtidssikring.
– Vil du opleve med 7,2kw, så må du i Danmark ikke tage 32A fra 1-fase, så her bliver det bøvlet. Du skal derfor ud og have en “konverter” ladeboks, som tager flere 16A faser og laver om til 32A 1-fase. Disse er væsentlige dyrere end en ladeboks til 3,7kw, og derfor skal du have behov for den ekstra ladehastighed.
Hos EVbiler forhandler vi den mest økonomiske model på markedet, som du finder her.

Via vores ladeguide kan du se, hvor meget din bil kan lade med. Elbiler og hybrider er indrettet med en intern lader/converter, som bestemmer om du kan lade med 3,7kw el. 22kw.
Du kan dog bruge alle kabler til at lade din bil. Eksempel: Hvis din bil kan lade med 3,7kw, så kan du sagtens bruge et 11kw eller 22kw ladekabel.

Det kommer meget an på dine behov, og hvilken bil du har.

De fleste elbiler lader med enten 3,7kw el. 11kw. Derfor anbefaler vi at man får opsat en 11kw ladeboks, da denne også er fremtidssikret, og på den måde undgår man, at skulle betale for en opgradering senere.

Og ja, en bil som kun kan lade med 3,7kw kan sagtens lade på en 11kw ladeboks. Bilen bestemmer altid, hvor meget strøm den vil have.

Mormorlader: Dette er et ladekabel, der følger med bilen, og det kan bruges i en almindelig stikkontakt. Hvis man har en elbil med et mindre batteri, kan den lades fra 0-100% i løbet af en nat. Bemærk dog, at sikkerhedsstyrelsen ikke anbefaler at man dagligt anvender en mormorlader, da stikkontakter ikke er lavet til de lange belastninger.

Ladeboks eller mindre ladestander: Hvis man har mulighed for at installere en ladeboks derhjemme eller kan parkere ved en almindelig ladestander, så kan man lade med en effekt mellem 3,7 kW og 11 kW, hvilket afhænger af bilens ”interne oplader”. Den interne oplader er som regel dimensioneret, så bilen kan oplades 0-100% på under 10 timer.

Hyundai Ioniq: Cirka 0,4 km per minut (lader kun med 3,7 kW).
Tesla: 11kw ca. 45km i timen.

Hurtiglader: Når man kører langt og får behov for at lade, kan man stoppe ved en såkaldt hurtiglader, der kan lade med en effekt på cirka 50 kW. Det er dog ikke alle elbiler, der kan hurtiglades, og det er forskelligt, i hvor høj grad bilerne kan udnytte de 50 kW. Mange elbiler med mellemstort batteri kan lade fra 0-80% på cirka 30-40 minutter.

Load More