FAQ

Vi håber at du her kan få besvaret nogle af dine spørgsmål. Husk også at se vores ladeguide. Skulle du stadig have behov for rådgivning, så kontakter du os her.

Når du lejer en ladeboks, så driftes den af en tredjepart, og i de fleste tilfælde vil den du lejer af udbetale en form for refusion til dig, da momsregistrerede virksomheder kan trække elafgiften fra på ladestationer de driver. Du kan altså ikke som privat få refusion. Refusionsordningen er gældende til d. 31/12/2019.

Hvad er den primære fordel ved at leje hos EVbiler? Skulle du ikke have behov for at leje mere, så får du mulighed for at overtage boksen til en fordelagtig pris. Det vil også være muligt at overtage boksen når refusionsordningen ophører. Det er derfor en klart fordel ift. andre operatører på markedet som ikke giver dig denne mulighed. Hos EVbiler undgår du derfor at skulle ud og købe en ny boks, og betale for ny opsætning. Det mener vi er en god aftale for dig som forbruger.

Via vores ladeguide kan du se, hvor meget din bil kan lade med. Elbiler og hybrider er indrettet med en intern lader/converter, som bestemmer om du kan lade med 3,7kw el. 22kw.
Du kan dog bruge alle kabler til at lade din bil. Eksempel: Hvis din bil kan lade med 3,7kw, så kan du sagtens bruge et 11kw eller 22kw ladekabel.

Det kommer meget an på dine behov, og hvilken bil du har.

De fleste elbiler lader med enten 3,7kw el. 11kw. Derfor anbefaler vi at man får opsat en 11kw ladeboks, da denne også er fremtidssikret, og på den måde undgår man, at skulle betale for en opgradering senere.

Og ja, en bil som kun kan lade med 3,7kw kan sagtens lade på en 11kw ladeboks. Bilen bestemmer altid, hvor meget strøm den vil have.

Mormorlader: Dette er et ladekabel, der følger med bilen, og det kan bruges i en almindelig stikkontakt. Hvis man har en elbil med et mindre batteri, kan den lades fra 0-100% i løbet af en nat. Bemærk dog, at sikkerhedsstyrelsen ikke anbefaler at man dagligt anvender en mormorlader, da stikkontakter ikke er lavet til de lange belastninger.

Ladeboks eller mindre ladestander: Hvis man har mulighed for at installere en ladeboks derhjemme eller kan parkere ved en almindelig ladestander, så kan man lade med en effekt mellem 3,7 kW og 11 kW, hvilket afhænger af bilens ”interne oplader”. Den interne oplader er som regel dimensioneret, så bilen kan oplades 0-100% på under 10 timer.

Hyundai Ioniq: Cirka 0,4 km per minut (lader kun med 3,7 kW).
Tesla: 11kw ca. 45km i timen.

Hurtiglader: Når man kører langt og får behov for at lade, kan man stoppe ved en såkaldt hurtiglader, der kan lade med en effekt på cirka 50 kW. Det er dog ikke alle elbiler, der kan hurtiglades, og det er forskelligt, i hvor høj grad bilerne kan udnytte de 50 kW. Mange elbiler med mellemstort batteri kan lade fra 0-80% på cirka 30-40 minutter.

Load More